Bespaar tijd en plan je content in
27 oktober 2022 

Bespaar tijd en plan je content in

Als communicatieprofessional in de zorg heb je altijd duizend-en-één dingen te doen. Social media is dan niet altijd je prioriteit en dat begrijp ik als geen ander. Toch kan online zichtbaarheid juist helpen met bijvoorbeeld goede en loyale collega's te werven. Daarom leg ik je in dit blog uit hoe je met weinig tijd alles uit social media haalt.

Consistent posten op sociale media is essentieel om te groeien. Post je niet regelmatig? Dan zul je een flinke daling zien in bereik. Dat wil je liever voorkomen! Met onze tips ga je met weinig tijd je socials rocken.

1. Herhaal content die goed presteert

Recyclen is altijd goed. Ook in de wereld van social media. Heb je bijgehouden welke content goed scoorde? Plaats deze post dan nog eens! Of plaats een ‘onze beste blogs van dit jaar’-artikel. Wacht er wel even een aantal weken mee, als je net de vorige hebt geplaatst. Ondertussen schotel je je volgers andere interessante content voor.

2. Knippen en plakken

We blijven in de recyclespirit. Je kunt één grote post (bijvoorbeeld een blog) opknippen in meerdere social posts. Maak van een stukje uit het blog bijvoorbeeld een visual met korte quotes, een reels-video, een TikTok en een tweet. Zo kun je meerdere onderdelen van je blog uitlichten en heb je met 1 blogpost weken aan content.

3. Maak een contentkalender

Vooruit plannen met een kalender helpt. Het geeft je overzicht en je kunt voorwerk voor een aantal weken doen. Dat scheelt weer tijd wanneer je deze harder nodig hebt. 

4. Verzamel content van anderen

Stelen mag niet. Maar delen mag wel! Maak er gebruik van. Verzamel content van anderen en deel dat in jouw post. Een voorbeeld: je leest bij het ontbijt in de Volkskrant een artikel over subsidies in de zorg. Sla de link op en deel het artikel op je eigen tijdlijn. Vergeet hierbij de bronvermelding niet.

5. Plan posts in één keer in

Je hebt niet altijd tijd om dagelijks te posten. Plan daarom iedere week een moment voor jezelf in om alle posts voor de volgende week in te plannen. Een tool als Later geeft je de optie om je posts op meerdere kanalen in te plannen. Instagram, TikTok, Pinterest, Facebook en LinkedIn zijn erbij aangesloten. Hier lees je meer over het plannen van content.

6. Vraag je collega’s om hulp

Je hoeft niet in je eentje de last van de wereld op je schouders te dragen. Vraag je collega’s om hulp! Is er een team bij een event? Laat ze wat foto’s maken die jij daarna kunt plaatsen. Hoe vaker je dit doet, hoe meer mensen vanuit henzelf content naar je toe zullen sturen.

Met deze tips kun jij aan de slag om flink tijd te besparen met sociale media. Heb je nog wat hulp nodig? Neem dan contact met me op om kennis te maken.

Over de schrijver
Groot fan van zorg & welzijn, uitgebreid koken en in de zon op het terras. Ik help zorgorganisaties aan de online aandacht die ze verdienen. Met simpele aanpassingen naar meer resultaat, in minder tijd.