Hoe maak je slim gebruik van hashtags?
19 oktober 2022 

Hoe maak je slim gebruik van hashtags?

Je schrijft mooie content en post goede foto’s. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw doelgroep deze vindt? Hashtags zijn hierop het antwoord. Een sterke hashtagstrategie heeft wel wat voeten in de aarde. Omdat ik begrijp dat je als communicatieprofessional in de zorg niet veel tijd hebt, leg ik je hieronder kort uit wat je moet weten om van jouw tag game een winnende strategie te maken.

Hashtags zijn de woorden achter de #. Deze worden op verschillende kanalen gebruikt om twee redenen:

  1. Hashtags vergroten je bereik en engagement. Ze zorgen er dus voor dat jouw berichten niet alleen gezien worden door je volgers, maar ook door een potentiële nieuwe doelgroep. Bijvoorbeeld door aan een challenge mee te doen.
  2. Hashtags geven context. Als je een foto uit 2008 post, begrijpt misschien niet iedereen de reden hierachter. De hashtag #ThrowbackThursday maakt het meteen duidelijk.

Op ieder kanaal werken andere hashtags. En je hoeft niet op ieder kanaal evenveel tags te gebruiken. Ik merkte zelf dat deze aantallen goed werken: 

  • Instagram: de volle 30 hashtags
  • Twitter: 2-3 hashtags
  • LinkedIn: 3 hashtags

Op Facebook wordt zo weinig gebruikgemaakt van hashtags, dat ik het niet zou adviseren. Wil je toch hashtags gebruiken op Facebook? Dan kun je als aantal één aanhouden.

Hashtags hebben een aantal do’s en don’ts. 

Relevantie is belangrijk

Denk daarbij aan search intent. Dat klinkt ingewikkeld, maar het betekent eigenlijk dat jouw content overeenkomt met wat de doelgroep achter de hashtag zoekt. Gebruik je bij een vacature bijvoorbeeld #Nederland, dan is de kans klein dat de zoeker van #Nederland op een vacature zat te wachten. Misschien zocht hij/zij een foto van mooie tulpen in Delft. 

Vermijd verbannen hashtags

Instagram en andere kanalen hebben hier een lijst van. Veel verbannen tags bestaan uit scheldwoorden, maar er zitten ook hashtags tussen die je niet zou verwachten. Check dus altijd eerst even deze lijst.

Ga niet over het maximale aantal hashtags

Niet ieder kanaal heeft een maximaal aantal tags dat je mag gebruiken, maar Instagram heeft dit bijvoorbeeld wel. Ga je over de 30 hashtags? Dan kun je een shadowban krijgen: je content wordt niet meer getoond buiten jouw volgers.

Geen inspiratie?

Sommige kanalen vullen zelf aan welke hashtags je kunt gebruiken. Als je twijfelt, kun je een hashtag generator gebruiken. Zoals deze website.

Gebruik niet alleen de meest populaire hashtags

Kies voor de niche van 10K - 500K. 

Waar plaats ze je?

Plaats hashtags in de beschrijving of in de eerste comment onder je bericht. Voor je bereik maakt plaatsing geen verschil, dus je kunt kiezen wat je mooier vindt. 

Heb je hulp nodig bij het kiezen van de juiste hashtagstrategie voor jouw zorgorganisatie? Ik help je graag verder! Neem contact op om kennis te maken.

Over de schrijver
Groot fan van zorg & welzijn, uitgebreid koken en in de zon op het terras. Ik help zorgorganisaties aan de online aandacht die ze verdienen. Met simpele aanpassingen naar meer resultaat, in minder tijd.