Is Twitter nog relevant voor zorgorganisaties?
23 oktober 2022 

Is Twitter nog relevant voor zorgorganisaties?

Jij hebt een doel met je content. Misschien wil je graag nieuw personeel aantrekken. Of laten zien wat er binnen jullie zorgorganisatie allemaal gebeurt. Wat het doel ook is: het begint bij het juiste kanaal. Maar welk kanaal moet je kiezen? We duiken dit keer in Twitter. Er is een verschuiving naar visuele media als TikTok en Instagram merkbaar in social media land. Maar Twitter heeft écht nog grote meerwaarde.

Twitter is in 2006 opgericht. Je kunt er berichtjes op plaatsen van maximaal 280 tekens. Meestal wordt er vooral geschreven content gepost, maar foto's en video's zijn ook mogelijk. 

De gebruikers van Twitter zijn tussen de 20 en 40 jaar. Er zijn zowel bedrijven als particulieren te vinden.

In het kort: ja! Twitter is nog steeds één van de weinige sociale media waar het gesprek centraal staat. Op visuele media zoals Instagram en TikTok is interactie met je volgers optioneel, maar niet het middelpunt. Hier zit dus een grote kans om echte verbinding met je doelgroep te creëren en jezelf te onderscheiden met jouw mening.

Maar hoe doe je dat dan? Als zorgorganisatie succesvol Twitter gebruiken? We geven je een aantal voorbeelden ter inspiratie:

Webcare

Omdat je op Twitter snel direct contact hebt met iemand uit je doelgroep, is Twitter het platform voor webcare. Help je volgers vragen te beantwoorden die ze aan je toesturen. NS is hier goed mee bezig.

Haak in op trends en actualiteit

Met trending topics en hashtags gaan trends/nieuwtjes snel dit platform over. Sluit aan en deel je gedachten. 

Bouw een community

Juist omdat Twitter geen nieuw medium is, bestaan de gebruikers uit verschillende grote en hechte community's. Je kunt dus echt deel uit gaan maken van een groep die zich voor elkaar inzet. 

Leer van Twitter

Zelfs als je niets post, is Twitter een mogelijkheid om onderwerpen te ontdekken voor je eigen blogs of social media posts. Je leert er namelijk wat onder je doelgroep speelt en hoe de doelgroep over onderwerpen denkt. Een voorbeeldje: 

Ik zie zeker kansen voor zorgorganisaties op Twitter. En wat denk jij? Is Twitter iets voor jouw organisatie?

Over de schrijver
Groot fan van zorg & welzijn, uitgebreid koken en in de zon op het terras. Ik help zorgorganisaties aan de online aandacht die ze verdienen. Met simpele aanpassingen naar meer resultaat, in minder tijd.