Jij hebt een doel met je content. Misschien wil je graag nieuw personeel aantrekken. Of laten zien wat er binnen jullie zorgorganisatie allemaal gebeurt. Wat het doel ook is: het begint bij het juiste kanaal. Maar welk kanaal moet je kiezen? We duiken dit keer in Twitter. Er is een verschuiving naar visuele media als TikTok en Instagram merkbaar in social media land. Maar Twitter heeft écht nog grote meerwaarde.
Wat is Twitter?
Twitter is in 2006 opgericht. Je kunt er berichtjes op plaatsen van maximaal 280 tekens. Meestal wordt er vooral geschreven content gepost, maar foto's en video's zijn ook mogelijk.
Wie zit er (nog) op Twitter?
De gebruikers van Twitter zijn tussen de 20 en 40 jaar. Er zijn zowel bedrijven als particulieren te vinden.
Is Twitter relevant voor zorgorganisaties?
In het kort: ja! Twitter is nog steeds één van de weinige sociale media waar het gesprek centraal staat. Op visuele media zoals Instagram en TikTok is interactie met je volgers optioneel, maar niet het middelpunt. Hier zit dus een grote kans om echte verbinding met je doelgroep te creëren en jezelf te onderscheiden met jouw mening.
Hoe kun je Twitter inzetten?
Maar hoe doe je dat dan? Als zorgorganisatie succesvol Twitter gebruiken? We geven je een aantal voorbeelden ter inspiratie:
Webcare
Omdat je op Twitter snel direct contact hebt met iemand uit je doelgroep, is Twitter het platform voor webcare. Help je volgers vragen te beantwoorden die ze aan je toesturen. NS is hier goed mee bezig.
6 dagen beperkt tot geen treinverkeer van, naar en via Amsterdam Sloterdijk https://t.co/dC4ClbBeju
— NS online (@NS_online) October 13, 2022
Haak in op trends en actualiteit
Met trending topics en hashtags gaan trends/nieuwtjes snel dit platform over. Sluit aan en deel je gedachten.
Over plofpraktijken in de huisartsenzorg… ook daar hebben investeerders de markt ontdekt. Waar het draait om winst in plaats van zorg. #marktwerking #zorgwinst #huisarts https://t.co/VZu75aioLP
— Judith Spanjers, expert zorgfraude WLZ, Wmo, Jeugd (@judithspanjers) October 13, 2022
Bouw een community
Juist omdat Twitter geen nieuw medium is, bestaan de gebruikers uit verschillende grote en hechte community's. Je kunt dus echt deel uit gaan maken van een groep die zich voor elkaar inzet.
Leer van Twitter
Zelfs als je niets post, is Twitter een mogelijkheid om onderwerpen te ontdekken voor je eigen blogs of social media posts. Je leert er namelijk wat onder je doelgroep speelt en hoe de doelgroep over onderwerpen denkt. Een voorbeeldje:
Prachtige voorbeeld van passende zorg, zoals genoemd in IZA: Geen operatie, maar fysiotherapie voor een gescheurde meniscus. Promotie onderzoek (ESCAPE trial) van Julia Noorduyn en @olvg hoogleraar en orthopeed @RudolfPoolman. Vandaag in Parool: https://t.co/gXfYz1cqZE pic.twitter.com/mxNid4ej4S
— Maurice vd Bosch (@MauricevdBosch) October 13, 2022
Ik zie zeker kansen voor zorgorganisaties op Twitter. En wat denk jij? Is Twitter iets voor jouw organisatie?