Scoor met je social media berichten in 7 simpele stappen
26 september 2022 

Scoor met je social media berichten in 7 simpele stappen

Heb je net uren op die social media post gezwoegd, krijg je weer maar drie likes. En dat terwijl je de ene na de andere slechte meme wél viral ziet gaan. Hoe zorg je er nou voor dat de berichten van jouw zorgorganisatie niet ondergesneeuwd raken, maar juist opvallen? Alleen al op Instagram worden wereldwijd dagelijks miljoenen stories, berichten en video’s geplaatst. En vorig jaar spendeerden we gemiddeld 107 minuten per dag op social media*. In die ruim anderhalf uur zien social media gebruikers dus gigantisch veel berichten voorbijkomen. 

Tel daarbij op dat je een organisatieprofiel op social media vaak al vanaf mijlenver kunt herkennen aan berichten die overduidelijk geknipt en geplakt zijn vanaf de website of een ander social media kanaal. Helaas is dit niet altijd de beste oplossing. Toch kun je via een paar simpele aanpassingen nog steeds opvallen op social media. Volg deze zeven stappen en ik beloof je dat jouw posts gezien worden.

Stap 1: Bepaal het doel en de doelgroep van je bericht

Ho, wacht even. Niet meteen doorgaan naar stap 2, omdat je deze stap te veel voor de hand vindt liggen. Dit is echt een belangrijke stap die helaas vaak wordt vergeten.

Deze eerste stap helpt je om even stil te staan bij de vraag: wat wil ik eigenlijk bereiken? Welke boodschap wil ik overbrengen? En aan wie? Wat moet de lezer met mijn bericht doen? Is dat bijvoorbeeld reageren op een vacature? En waar zit de doelgroep van die vacature dan: op LinkedIn, Facebook of allebei?

Wat helpt, is om het antwoord op deze vragen heel simpel voor jezelf op te schrijven. Je zult zien dat deze kleine moeite loont, want het helpt je bij de volgende stappen.

Stap 2: Bedenk wat je lezer wil weten 

Ondanks dat één van de kenmerken van social media de interactie tussen gebruikers van de platformen is, blijft een groot deel van de zakelijke accounts nog steeds alleen maar zenden. Maar als je relevant wil zijn op social media, moet je opvallen. Hoe pak je dat nou anders aan? 

  • Bedenk welke vragen je doelgroep heeft bij het onderwerp waarover je iets wilt delen en geef daar antwoord op in je bericht of video.
  • Denk ook na over je taalgebruik: hoe praat je doelgroep? Welke woorden kent de doelgroep en welke niet? Om een voorbeeld te geven: is het voor je lezer nou écht van belang hoe jullie driejarenplan of subsidieaanvraag heet, of hoef je dat niet eens in je bericht te vermelden, omdat het afleidt van de boodschap?

Stap 3: Het bericht

Vervolgens ga je aan de slag met je bericht. Dit kun je direct via social media doen, in een planningstool of (wat ik zelf vaak doe) in een notitie op je laptop of telefoon. All good. Op welke dingen moet je letten?

  • Maak je gebruik van een kop boven je bericht of juist niet?  Beide opties zijn prima, maar denk er in ieder geval even over na en maak een bewuste keuze.
  • Witregels: ja, graag. Niemand vindt het fijn om een enorme lap tekst te lezen die in één lange alinea is geschreven.
  • Wissel af tussen korte en lange berichten (en vergeet niet na verloop van tijd te kijken welke beter presteert). Schrijf je een wat langer bericht, begin dan met de belangrijkste boodschap in één of twee zinnen bovenaan.
  • Sluit een bericht altijd af met een call to action.
  • Maak gebruik van korte zinnen en interpunctie.
  • Maak gebruik van emoticons, maar niet teveel. Zorg ervoor dat je bericht goed leesbaar blijft. Een tip is om de emoticon voor of achter een woord te plaatsen waarvan je wilt dat het opvalt.

Stap 4: Hashtags

Hier kan ik echt uren over uitweiden, maar dat zal ik nu niet doen. Kort samengevat: hashtags zorgen ervoor dat je bericht beter gevonden wordt onder een doelgroep die jouw organisatie nog niet volgt. Behalve op Facebook, want daar is het gebruik van hashtags nooit echt van de grond gekomen. In het artikel onderaan de pagina lees je alles over hoe je dit het beste doet.

Stap 5: Vergroot je bereik

Hashtags zijn niet de enige manier om je bereik op social media te vergroten. Je kunt ook iemand taggen in je bericht. Hierdoor zorg je ervoor dat het bericht van jouw organisatie ook wordt gezien door netwerk van de persoon of organisatie die je tagt.

Een andere optie is om een locatie toe te voegen aan je bericht. Ook dit helpt je bereik te vergroten.

 Stap 6: Een link bij je bericht

 Het is meer regel dan uitzondering: een bericht op social media wordt afgesloten met een linkje naar meer informatie. En dat is ook heel logisch, want eerder gaf ik al aan dat gebruikers van social media geen hele boekwerken willen lezen (uitzonderingen daargelaten). 

Nu is het alleen niet altijd handig om een linkje aan je bericht toe te voegen, omdat je de lezer dan doorstuurt naar een andere pagina. Weg van jouw bericht. Waardoor jij een like of reactie misloopt, want je lezer is er inmiddels vandoor. Wat geen probleem hoeft te zijn, behalve wanneer een like of reactie nou precies het doel was van je bericht.

Wees je dus bewust van wat je van iemand vraagt: wil je interactie op een social media platform? Dan draagt een linkje daar niet per se aan bij. Maar wil je meer verkeer naar je website? Dan is een link juist wel een goed idee.

Stap 7: Beeldmateriaal

Een bericht zonder afbeelding (of beter nog: video!) valt in de meeste gevallen niet meer op. Op Instagram kom je daar sowieso niet mee weg en op LinkedIn zie je dat een bericht veel beter wordt bekeken wanneer er beeldmateriaal bij zit. En dan het liefst eigen materiaal, geen stockbeelden. Beeldmateriaal met échte mensen, dat werkt nog altijd het beste.

 

Succes, je kunt aan de slag! En heb je iets aan mijn tips gehad? Tag me dan in jouw ultieme social media bericht (@bij.zinnen). 

 

ZO VIND JE ALTIJD DE BESTE HASHTAGS VOOR JOUW SOCIAL MEDIA POST - Coosto 

* Bron: Newcom https://www.newcom.nl/socialmediaonderzoek/ 

 

Over de schrijver
Groot fan van zorg & welzijn, uitgebreid koken en in de zon op het terras. Ik help zorgorganisaties aan de online aandacht die ze verdienen. Met simpele aanpassingen naar meer resultaat, in minder tijd.