Stop hiermee als je wilt groeien op social media
28 september 2022 

Stop hiermee als je wilt groeien op social media

Zakt de moed je soms in je schoenen als je denkt aan social media? Aan het bedrijfsprofiel dat je eigenlijk zou willen hebben voor je organisatie, wat je maar niet lukt? Aan wat je eigenlijk allemaal zou willen posten, maar waar geen tijd voor is? En kijk je jaloers naar zorgorganisaties die wél veel likes en reacties krijgen? Stop vandaag nog met deze drie dingen als je serieus wilt groeien op social media.

Als er iets is dat helpt om de seinen bij welk algoritme dan ook op groen te krijgen, dan is het wel dat je consequent content plaatst. Dat hoeft echt niet elke dag, vaak is drie keer per week al ruim voldoende. Als je er maar voor zorgt dat je dan wel echt élke week drie berichten plaatst.

Maak het jezelf niet te moeilijk: wissel af tussen lange en korte berichten. En hoewel ik absoluut voor kwalitatieve content ben, hoeft niet elke post een 10 te zijn. Laten we eerlijk zijn, daar heb je helemaal geen tijd voor. Ga dus vooral slim om met de inhoud van je berichten en zorg ervoor dat je die drie berichten per week moeiteloos haalt.

Ik kan dit niet vaak genoeg benoemen: stop met het kopiëren en plakken van berichten op elk social media kanaal dat je organisatie gebruikt. Neem bijvoorbeeld Instagram, daar heb je zoveel opties om iets te delen. Dus gooi er af een toe een paar Stories in, maak eens een reel (is echt niet moeilijk!) en zet je boodschap eens in een carrousel post.

Wil je weten hoe je Instagram handig in kunt zetten, zonder gekke dansjes te doen in reels? Check mijn Instagram @bij.zinnen voor inspiratie 

Ook LinkedIn kent veel mogelijkheden. Heb je de tekst van je bericht al eens gedeeld via een pdf? En plaats je weleens video’s? Die worden door LinkedIn heel goed opgepakt en gedeeld. Zonde dus om daar geen gebruik van te maken.

 Ga eens in gesprek met stakeholders of je doelgroep door een comment of like achter te laten. Social media zijn bedoeld om interactie aan te gaan met je lezer, niet om de boodschap van jouw organisatie op uit te zenden. Die interactie zoek je op in je berichten, maar kun je ook opzoeken door te reageren op berichten van anderen. Goed voor het algoritme én om je doelgroep beter te leren kennen. Win-win!  

Heb je iets aan deze tips gehad? Leuk, laat het me weten!

Over de schrijver
Groot fan van zorg & welzijn, uitgebreid koken en in de zon op het terras. Ik help zorgorganisaties aan de online aandacht die ze verdienen. Met simpele aanpassingen naar meer resultaat, in minder tijd.