Wat is de meest gemaakte fout op social media door zorgorganisaties?
21 september 2022 

Wat is de meest gemaakte fout op social media door zorgorganisaties?

“We moeten iets met TikTok!” als uitgangspunt nemen om een TikTok-account aan te maken voor jouw organisatie. Of elk ander social media kanaal dat je kunt bedenken. Dat je leidinggevende het roept, betekent nog niet dat het slim is om zomaar met social media te beginnen. Jij bent namelijk degene die het kanaal zal moeten beheren, in tijd die je waarschijnlijk toch al niet had. Gelukkig is de oplossing dichtbij. Een goed doordachte social media strategie bespaart je veel tijd én levert je veel meer resultaat op. In deze blogpost vertel ik je welke eerste stappen je kunt zetten voor je social media strategie.

Wat kan er misgaan?

Laten we TikTok als voorbeeld nemen. Een platform dat echt anders is dan de andere, ook al doet Instagram hard zijn best om er veel op te lijken. Op TikTok plaats je namelijk alleen video’s. Grote kans dat je er daar niet veel van op de plank hebt liggen. En dus plaats je alleen af en toe eens iets, wanneer er een video beschikbaar is. Met een leeg en onsamenhangend social media account als gevolg. 

Dat lijkt misschien onschuldig, maar een verwaarloosd social media kanaal draagt niet bij aan de beeldvorming van jouw organisatie. En kan juist afbreuk doen aan jullie imago. Iets wat je mooi aan je leidinggevende kunt vertellen bij de volgende keer dat je weer ‘iets moet met TikTok’.

Hoe voorkom je een verwaarloosd social media profiel? 

Simpel, door heel kritisch naar de kanalen te kijken die jouw zorgorganisatie inzet. Wie weet maken jullie al jaren gebruik van Facebook, maar is jouw doelgroep daar al lang en breed vertrokken. En misschien zetten jullie Instagram wel in, maar dan alleen voor berichten op de tijdlijn. Eeuwig zonde, want het helpt ontzettend voor het algoritme om ook gebruik te maken van reels en stories. En misschien zou je toch wél berichten op Twitter moeten posten.

Kijk goed naar je doel en doelgroep

Houd daarom vandaag nog (oké, morgen mag ook) de social media kanalen van jouw organisatie eens goed tegen het licht. Wie wil je bereiken? En waarom? Het antwoord op die twee vragen helpt je al een heel eind op weg.

Pas je content daarop aan

Daarna kijk je naar waar jouw doelgroep zich bevindt. En op welke kanalen jouw organisatie echt niet mag ontbreken. Zijn dit er meerdere? Kijk dan ook kritisch naar hoeveel tijd je per week te besteden hebt aan social media en of het haalbaar is om voor elk kanaal kwalitatieve content te maken. Is dat niet het geval, durf dan vooral te kiezen voor minder kanalen om actief op te zijn. Uiteindelijk is je doel niet om zoveel mogelijk te posten, maar om de juiste mensen te bereiken met jullie boodschap.

 

Met de stappen hierboven zorg je voor de basis van de social media strategie van jouw organisatie. Maar wil je écht met jullie social media kanalen aan de slag? Kijk dan eens of mijn social media kickstart iets voor je is.

Over de schrijver
Groot fan van zorg & welzijn, uitgebreid koken en in de zon op het terras. Ik help zorgorganisaties aan de online aandacht die ze verdienen. Met simpele aanpassingen naar meer resultaat, in minder tijd.