Wat kun je als zorgorganisatie met TikTok?
07 oktober 2022 

Wat kun je als zorgorganisatie met TikTok?

Werken in de zorg is inspirerend. Dat weet jij als geen ander. Die inspiratie kun je meenemen in je communicatiestrategie. Doe je dat succesvol, dan zul je groeien. Deze keer duiken we in TikTok. Wat kun je met TikTok in de zorg?

Laten we bij het begin beginnen. Wat is TikTok precies? TikTok is een creatief videoplatform. Er worden video’s van maximaal 10 minuten gedeeld met een actieve community. Fun fact: het aantal gebruikers op TikTok steeg sinds 2020 met maar liefst 75%. Nu is de tijd om in te stappen!

TikTok is vooral populair onder twintigers en jongeren. Daarmee overlapt TikTok een klein beetje met de doelgroep op Instagram. Op TikTok bereik je echter ook een grote groep late teens (15 - 19 jaar).

Nu je de basis onder de knie hebt, is het tijd om geïnspireerd te raken en samen te werken aan jouw groei op TikTok. Wat kun je als zorgorganisatie met TikTok?

Vertel verhalen

Dit is een inkoppertje. Werken in de zorg is werken met mensen. Zet dit centraal! Deel mooie, emotionele en inspirerende verhalen van patiënten. Inspirerende verhalen zijn het kijken waard en worden vaak gedeeld.

Duet met een zorgprofessional

Op TikTok zitten verschillende community's. Zo heb je #SpiritualTok, #DracoTok, maar ook een community voor de zorg. Werk samen met populaire zorgprofessionals en deel hoe jouw organisatie denkt over de uitspraken in de video. Toon je support, of… ontkracht ze juist! Laat je expertise zien.

Deel kennis

Als zorgprofessional weet je veel over het menselijk lichaam. Dat is een populair onderwerp op TikTok. Toon de beste houding voor achter je bureau. Leg uit wat gezonde voeding is. Leer je doelgroep zichzelf te masseren. Ga zo maar door! Hier vind je een voorbeeld.

Employer branding

Laat zien hoe gaaf het is om bij jouw zorginstantie te werken. Zet je medewerkers in en maak een ‘waarom je hier wilt werken’ video. Tip: gebruik filters om de vindbaarheid van je video te vergroten. Haak ook in op trends (zoals ‘things that just make sense’) om dezelfde reden. Laat je hier inspireren.

Eén van de voornaamste redenen om als zorgorganisatie aan TikTok te beginnen is werving en selectie. Het vinden van personeel is voor de zorg uitzonderlijk lastig. En dat terwijl het zo’n dankbaar beroep is. Met een goede TikTok-strategie breng je daar verandering in. 

Kun je wel wat hulp gebruiken bij jullie TikTok-strategie? Neem dan contact op, ik help jullie graag!


Over de schrijver
Groot fan van zorg & welzijn, uitgebreid koken en in de zon op het terras. Ik help zorgorganisaties aan de online aandacht die ze verdienen. Met simpele aanpassingen naar meer resultaat, in minder tijd.